بیش از ۱۴۴ میلیون مراجعه بستری و سرپایی به مراکز ملکی تامین اجتماعی در سال گذشته

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بنابر اعلام اداره کل روابط عمومی سازمان تاممین اجتماعی، ۵۱ هزار و ۳۹۴ نفر در بخش درمان سازمان تامین اجتماعی (مراکز درمانی ملکی، بیمارستان‌های هیات مدیره‌ای و دفاتر رسیدگی به اسناد پزشکی) شاغل هستند که از طریق ۳۸۲ مرکز درمانی ملکی در بخش درمان مستقیم (از ۷۷ بیمارستان، ۷ بیمارستان به صورت هیات مدیره‌ای اداره می‌شود) و همچنین عقد قرارداد با بیش از ۴۷ هزار مرکز تشخیصی، بهداشتی و درمانی در بخش درمان غیرمستقیم خدمات درمانی مورد نیاز بالغ بر ۴۲ میلیون نفر از جمعیت کشور را تامین می‌کنند.

بخش درمان سازمان تامین اجتماعی در سال گذشته پاسخگوی بیش از ۱۴۴ میلیون مراجعه بستری و سرپایی در مراکز ملکی و بالغ بر ۲۵۳ میلیون مراجعه بستری و سرپایی در مراکز درمانی طرف قرارداد بوده است.

تعداد تخت فعال مراکز بستری تامین اجتماعی (اعم از بیمارستان و مراکز جراحی محدود) از ۹۱۶۴ تخت در سال ۱۳۹۶ به ۹۳۳۷ تخت فعال در سال ۱۳۹۷ رسیده است که ۱.۹ در صد افزایش را نشان می‌دهد.

در بخش بستری مراکز درمانی ملکی درسال ۱۳۹۷، تعداد ۹۷۷ هزار و ۹۴۱ نفر بیمار بستری و تحت درمان قرارگرفته‌اند که نسبت به سال ۱۳۹۶ رشدی در حدود ۴.۴ درصد را نشان می‌دهد.
تعداد کل مراجعات سرپایی در سال ۱۳۹۷ نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۱۳۹۶، با رشدی در حدود ۳.۷ درصد از ۱۳۸میلیون و ۷۹۴ هزار و ۵۸۴ مراجعه به ۱۴۳ میلیون و ۸۸۹ هزار و ۴۶۶ نفر رسیده است.

در سال ۱۳۹۷، در بیمارستان‌های میلاد تهران، البرز، میلاد اهواز، بیرجند، زاگرس ایلام و صدر که تحت پوشش هلدینگ درمان هستند (به صورت هیات مدیره‌ای اداره می‌شوند) بیش از ۱۵۹ هزار بیمار بستری و تعداد ۱۳۲ هزار و ۲۲۶ عمل جراحی انجام شده است.

در سال ۱۳۹۷، تعداد ۴ میلیون و ۵۷ هزار و ۶۱۵ ویزیت سرپایی توسط پزشکان انجام گرفته است که از این تعداد حدود یک میلیون و ۴۰۶ هزار و ۸۹۷ ویزیت توسط پزشکان عمومی، دو میلیون و ۲۰۷ هزار و ۹۰۱ ویزیت توسط پزشکان متخصص و فوق تخصص و ۴۴۲ هزار و ۸۱۷ مورد خدمت توسط دندانپزشکان به مراجعه کنندگان بیمارستان‌های تحت پوشش هلدینگ درمان سازمان تامین اجتماعی ارائه شده است.

اهم اقدامات انجام شده در راستای توسعه ظرفیت‌های ارائه خدمات و بهبود دسترسی سازمان تامین اجتماعی در سال ۹۷:
۱- توسعه مرکز درمانی:
راه‌اندازی مرکز درمانی جدید: ۱۱ مرکز درمانی سرپایی – ۱ بیمارستان هیات مدیره‌ای
راه‌اندازی مرکزدرمانی جایگزین: ۴ مرکز
کلنگ زنی: ۲ بیمارستان و ۹ مرکز درمانی سرپایی جدید و ۴ مرکز درمانی سرپایی جایگزین
۲- توسعه تجهیزات پزشکی پیشرفته:
MRI: راه اندازی ۲ دستگاه و تحویل یکدستگاه
سی‌تی اسکن: راه اندازی ۷ دستگاه
آنژیوگرافی: نصب ۱ دستگاه
سنگ شکن برون اندامی: راه اندازی‌/نصب ۳ دستگاه
آمبولانس: تحویل ۱۱ دستگاه
دستگاه رادیوگرافی دیجیتال: راه‌اندازی ۵۵ دستگاه
تجهیزات اسکوپی: راه اندازی ۳۴ دستگاه
۳- توسعه نیروی انسانی: نیازسنجی و برنامه ریزی برای توسعه ۱۶۸۵ نفر نیروی انسانی
اهم اقدامات انجام شده در راستای ارتقای دسترسی عادلانه به خدمات با کیفیت و کنترل هزینه:
گسترش استفاده از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات در ارائه خدمات بخش درمان سازمان با ایجاد و استقرار برنامه نسخه الکترونیک در مراکز ملکی
ایجاد و استقرار برنامه نسخه الکترونیک در مراکز طرف قرارداد
تجهیز برنامه نسخه الکترونیک به امضای دیجیتال
استقرار سامانه استحقاق سنجی و همپوشانی بیمه‌ای
تولید کاردکس الکترونیک پرستاری در بخش‌های بستری
تریاژ الکترونیک با بهره‌گیری از دستگاه‌های همراه
توسعه زیرسیستم پرداخت خسارت متفرقه
توسعه سیستم نوبت‌دهی غیرحضوری و پذیرش بیماران سرپایی از طریق کیوسک الکترونیکی
توسعه وب سایت‌های مدیریت بیمارستانی
استقرار سیستم PACS و ارتقای دستگاه‌های تصویربرداری آنالوگ به دیجیتال
اجرای مراحل برنامه ارتقای خدمات هتلینگ در بیمارستان‌های ملکی در کل بیمارستان‌های ملکی سازمان
همکاری در تدوین راهنما‌های بالینی و خرید راهبردی دارو‌های منتخب
انجام معاینات بدو استخدام جهت ۲۵۳۹۴۵ نفر از بیمه شدگان اجباری سازمان توسط پزشکان مجوزدار دارای تفاهم نامه با سازمان در سال ۱۳۹۷
انجام معاینات ادواری کارکنان سازمان در شعب و مراکز درمانی کشور حدود ۲۲۵۴۹ نفر در سال ۱۳۹۷
اجرای برنامه‌های عملیاتی ارتقاء سلامت محیط کار، پیشگیری از حریق و اصلاح و بهبود سیستم تهویه بیمارستان‌های ملکی سازمان در جهت رضایتمندی و افزایش سطح سلامت و ایمنی بیمه شدگان و کارکنان.
دریافت “لوح خدمات سبز” توسط ۳ بیمارستان سازمان تأمین اجتماعی با استقرار استاندارد‌های زیست محیطی در سال ۹۷
برنامه ریزی و اقدام در خصوص منع مصرف جیوه در تجهیزات پزشکی معرفی در مراکز درمانی (موضوع کنوانسیون میناماتا)
تشکیل کارگروه تخصصی پیشگیری از حوادث شغلی با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی در معاونت درمان سازمان
تجلیل از بهداشت‌یاران کار نمونه و کارفرمایان سلامت محور در همایش کشوری خانه‌های بهداشت کارگری نمونه.
دریافت “لوح تقدیر تجربه موفق” از سوی اتحادیه بین‌المللی تأمین اجتماعی (ISSA) به خاطر طرح معاینات و آزمایشات بدواستخدام در سال ۹۷

-اهم برنامه‌هایی که بخش درمان سازمان تامین اجتماعی ذیل راهبرد‌های بخشی مصوب، در دست اجرا دارد نیز به شرح زیر است:

راهبرد بخشی: بهینه‌سازی ظرفیت‌های فیزیکی و تجهیزاتی مراکز درمانی ملکی تامین اجتماعی
– ارتقاء خدمات هتلینگ
– استقرار استاندارد‌های اعتباربخشی در بیمارستان‌های تابعه سازمان با رویکرد استانداردسازی فضا، تجهیزات و فرایند بخش اورژانس بیمارستان‌های منتخب
– استقرار نظام مراقبت عفونت بیمارستانی با رویکرد استانداردسازی اتاق‌های ایزوله ویژه بیمارستان‌های منتخب
– استانداردسازی فضای فیزیکی واحد استریل مرکزی CSSD در بیمارستان‌های منتخب
– ارتقاء سلامت غذایی در بیمارستان‌های ملکی
– ساماندهی و بهسازی واحد لندری بیمارستان‌های ملکی
– استانداردسازی فضای فیزیکی بلوک‌های زایمان در بیمارستان‌های منتخب
– استقرار برنامه نظام ارجاع داخلی و تشکیل پرونده مزمن
– تامین تجهیزات High Tech مطابق سطح بندی طبق نیازسنجی
– ارتقا دستگاه‌های رادیوگرافی آنالوگ به دیجیتال
– ارتقاء سلامت محیط کار کارکنان سازمان
– پیشگیری از حریق در مراکز درمانی بستری
– بهسازی و اصلاح سیستم تهویه در بیمارستان‌های ملکی
راهبرد بخشی: مدیریت کارآمد و موثر عرضه وتقاضا در بازار خدمات درمانی
– تداوم برنامه نظام ارجاع داخلی
– ساماندهی مراقبت‌های سلامت سالمندان تحت پوشش
– تدوین و پیاده‌سازی اصول ایمنی و حفاظت در واحد‌های MRI مراکز درمانی سازمان
– استقرار استاندارد ۱۵۱۸۹ در آزمایشگاه رفرانس
– استقرار استاندارد ۱۷۰۴۳ در آزمایشگاه رفرانس
– فراهم کردن امکان پرداخت برخط به داروخانه‌های همکار در تولید نسخه الکترونیک
– فراهم کردن امکان تایید اینترنتی نسخ رادیوتراپی به تفکیک جلسات
– اجرای روش‌های مکانیزه صحت سنجی در مراکز پایلوت ارائه خدمات (پاراکلینیک، دارویی، دیالیز، فیزیوتراپی) از طریق پیامک
– فراهم کردن امکان پرداخت برخط به پزشکان همکار در طرح نسخه الکترونیک
– فراهم کردن امکان تولید نسخه الکترونیک در مطب‌های مامایی
– اجرای مکانیزه بازرسی از عملکرد ریالی مراکز طرف قرارداد
– نظارت مکانیزه توسط ناظرین بیمارستانی
– امکان سنجی تمرکز خدمات تخصصی منتخب در مراکز درمانی ملکی تامین اجتماعی استان تهران
– تدوین دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های تشخیصی و درمانی
– توسعه سیستم اتوماسیون کمیسیون‌های پزشکی
– راه‌اندازی سامانه خدمات غیر حضوری در حوزه کمیسیون‌ها و شورا‌های پزشکی
– فراهم کردن زیرساخت لازم برای خرید راهبردی خدمات درمانی

انتهای پیام

به گزارش ایسنا و بنابر اعلام اداره کل روابط عمومی سازمان تاممین اجتماعی، ۵۱ هزار و ۳۹۴ نفر در بخش درمان سازمان تامین اجتماعی (مراکز درمانی ملکی، بیمارستان‌های هیات مدیره‌ای و دفاتر رسیدگی به اسناد پزشکی) شاغل هستند که از طریق ۳۸۲ مرکز درمانی ملکی در بخش درمان مستقیم (از ۷۷ بیمارستان، ۷ بیمارستان به صورت هیات مدیره‌ای اداره می‌شود) و همچنین عقد قرارداد با بیش از ۴۷ هزار مرکز تشخیصی، بهداشتی و درمانی در بخش درمان غیرمستقیم خدمات درمانی مورد نیاز بالغ بر ۴۲ میلیون نفر از جمعیت کشور را تامین می‌کنند.

بخش درمان سازمان تامین اجتماعی در سال گذشته پاسخگوی بیش از ۱۴۴ میلیون مراجعه بستری و سرپایی در مراکز ملکی و بالغ بر ۲۵۳ میلیون مراجعه بستری و سرپایی در مراکز درمانی طرف قرارداد بوده است.

تعداد تخت فعال مراکز بستری تامین اجتماعی (اعم از بیمارستان و مراکز جراحی محدود) از ۹۱۶۴ تخت در سال ۱۳۹۶ به ۹۳۳۷ تخت فعال در سال ۱۳۹۷ رسیده است که ۱.۹ در صد افزایش را نشان می‌دهد.

در بخش بستری مراکز درمانی ملکی درسال ۱۳۹۷، تعداد ۹۷۷ هزار و ۹۴۱ نفر بیمار بستری و تحت درمان قرارگرفته‌اند که نسبت به سال ۱۳۹۶ رشدی در حدود ۴.۴ درصد را نشان می‌دهد.
تعداد کل مراجعات سرپایی در سال ۱۳۹۷ نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۱۳۹۶، با رشدی در حدود ۳.۷ درصد از ۱۳۸میلیون و ۷۹۴ هزار و ۵۸۴ مراجعه به ۱۴۳ میلیون و ۸۸۹ هزار و ۴۶۶ نفر رسیده است.

در سال ۱۳۹۷، در بیمارستان‌های میلاد تهران، البرز، میلاد اهواز، بیرجند، زاگرس ایلام و صدر که تحت پوشش هلدینگ درمان هستند (به صورت هیات مدیره‌ای اداره می‌شوند) بیش از ۱۵۹ هزار بیمار بستری و تعداد ۱۳۲ هزار و ۲۲۶ عمل جراحی انجام شده است.

در سال ۱۳۹۷، تعداد ۴ میلیون و ۵۷ هزار و ۶۱۵ ویزیت سرپایی توسط پزشکان انجام گرفته است که از این تعداد حدود یک میلیون و ۴۰۶ هزار و ۸۹۷ ویزیت توسط پزشکان عمومی، دو میلیون و ۲۰۷ هزار و ۹۰۱ ویزیت توسط پزشکان متخصص و فوق تخصص و ۴۴۲ هزار و ۸۱۷ مورد خدمت توسط دندانپزشکان به مراجعه کنندگان بیمارستان‌های تحت پوشش هلدینگ درمان سازمان تامین اجتماعی ارائه شده است.

اهم اقدامات انجام شده در راستای توسعه ظرفیت‌های ارائه خدمات و بهبود دسترسی سازمان تامین اجتماعی در سال ۹۷:
۱- توسعه مرکز درمانی:
راه‌اندازی مرکز درمانی جدید: ۱۱ مرکز درمانی سرپایی – ۱ بیمارستان هیات مدیره‌ای
راه‌اندازی مرکزدرمانی جایگزین: ۴ مرکز
کلنگ زنی: ۲ بیمارستان و ۹ مرکز درمانی سرپایی جدید و ۴ مرکز درمانی سرپایی جایگزین
۲- توسعه تجهیزات پزشکی پیشرفته:
MRI: راه اندازی ۲ دستگاه و تحویل یکدستگاه
سی‌تی اسکن: راه اندازی ۷ دستگاه
آنژیوگرافی: نصب ۱ دستگاه
سنگ شکن برون اندامی: راه اندازی‌/نصب ۳ دستگاه
آمبولانس: تحویل ۱۱ دستگاه
دستگاه رادیوگرافی دیجیتال: راه‌اندازی ۵۵ دستگاه
تجهیزات اسکوپی: راه اندازی ۳۴ دستگاه
۳- توسعه نیروی انسانی: نیازسنجی و برنامه ریزی برای توسعه ۱۶۸۵ نفر نیروی انسانی
اهم اقدامات انجام شده در راستای ارتقای دسترسی عادلانه به خدمات با کیفیت و کنترل هزینه:
گسترش استفاده از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات در ارائه خدمات بخش درمان سازمان با ایجاد و استقرار برنامه نسخه الکترونیک در مراکز ملکی
ایجاد و استقرار برنامه نسخه الکترونیک در مراکز طرف قرارداد
تجهیز برنامه نسخه الکترونیک به امضای دیجیتال
استقرار سامانه استحقاق سنجی و همپوشانی بیمه‌ای
تولید کاردکس الکترونیک پرستاری در بخش‌های بستری
تریاژ الکترونیک با بهره‌گیری از دستگاه‌های همراه
توسعه زیرسیستم پرداخت خسارت متفرقه
توسعه سیستم نوبت‌دهی غیرحضوری و پذیرش بیماران سرپایی از طریق کیوسک الکترونیکی
توسعه وب سایت‌های مدیریت بیمارستانی
استقرار سیستم PACS و ارتقای دستگاه‌های تصویربرداری آنالوگ به دیجیتال
اجرای مراحل برنامه ارتقای خدمات هتلینگ در بیمارستان‌های ملکی در کل بیمارستان‌های ملکی سازمان
همکاری در تدوین راهنما‌های بالینی و خرید راهبردی دارو‌های منتخب
انجام معاینات بدو استخدام جهت ۲۵۳۹۴۵ نفر از بیمه شدگان اجباری سازمان توسط پزشکان مجوزدار دارای تفاهم نامه با سازمان در سال ۱۳۹۷
انجام معاینات ادواری کارکنان سازمان در شعب و مراکز درمانی کشور حدود ۲۲۵۴۹ نفر در سال ۱۳۹۷
اجرای برنامه‌های عملیاتی ارتقاء سلامت محیط کار، پیشگیری از حریق و اصلاح و بهبود سیستم تهویه بیمارستان‌های ملکی سازمان در جهت رضایتمندی و افزایش سطح سلامت و ایمنی بیمه شدگان و کارکنان.
دریافت “لوح خدمات سبز” توسط ۳ بیمارستان سازمان تأمین اجتماعی با استقرار استاندارد‌های زیست محیطی در سال ۹۷
برنامه ریزی و اقدام در خصوص منع مصرف جیوه در تجهیزات پزشکی معرفی در مراکز درمانی (موضوع کنوانسیون میناماتا)
تشکیل کارگروه تخصصی پیشگیری از حوادث شغلی با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی در معاونت درمان سازمان
تجلیل از بهداشت‌یاران کار نمونه و کارفرمایان سلامت محور در همایش کشوری خانه‌های بهداشت کارگری نمونه.
دریافت “لوح تقدیر تجربه موفق” از سوی اتحادیه بین‌المللی تأمین اجتماعی (ISSA) به خاطر طرح معاینات و آزمایشات بدواستخدام در سال ۹۷

-اهم برنامه‌هایی که بخش درمان سازمان تامین اجتماعی ذیل راهبرد‌های بخشی مصوب، در دست اجرا دارد نیز به شرح زیر است:

راهبرد بخشی: بهینه‌سازی ظرفیت‌های فیزیکی و تجهیزاتی مراکز درمانی ملکی تامین اجتماعی
– ارتقاء خدمات هتلینگ
– استقرار استاندارد‌های اعتباربخشی در بیمارستان‌های تابعه سازمان با رویکرد استانداردسازی فضا، تجهیزات و فرایند بخش اورژانس بیمارستان‌های منتخب
– استقرار نظام مراقبت عفونت بیمارستانی با رویکرد استانداردسازی اتاق‌های ایزوله ویژه بیمارستان‌های منتخب
– استانداردسازی فضای فیزیکی واحد استریل مرکزی CSSD در بیمارستان‌های منتخب
– ارتقاء سلامت غذایی در بیمارستان‌های ملکی
– ساماندهی و بهسازی واحد لندری بیمارستان‌های ملکی
– استانداردسازی فضای فیزیکی بلوک‌های زایمان در بیمارستان‌های منتخب
– استقرار برنامه نظام ارجاع داخلی و تشکیل پرونده مزمن
– تامین تجهیزات High Tech مطابق سطح بندی طبق نیازسنجی
– ارتقا دستگاه‌های رادیوگرافی آنالوگ به دیجیتال
– ارتقاء سلامت محیط کار کارکنان سازمان
– پیشگیری از حریق در مراکز درمانی بستری
– بهسازی و اصلاح سیستم تهویه در بیمارستان‌های ملکی
راهبرد بخشی: مدیریت کارآمد و موثر عرضه وتقاضا در بازار خدمات درمانی
– تداوم برنامه نظام ارجاع داخلی
– ساماندهی مراقبت‌های سلامت سالمندان تحت پوشش
– تدوین و پیاده‌سازی اصول ایمنی و حفاظت در واحد‌های MRI مراکز درمانی سازمان
– استقرار استاندارد ۱۵۱۸۹ در آزمایشگاه رفرانس
– استقرار استاندارد ۱۷۰۴۳ در آزمایشگاه رفرانس
– فراهم کردن امکان پرداخت برخط به داروخانه‌های همکار در تولید نسخه الکترونیک
– فراهم کردن امکان تایید اینترنتی نسخ رادیوتراپی به تفکیک جلسات
– اجرای روش‌های مکانیزه صحت سنجی در مراکز پایلوت ارائه خدمات (پاراکلینیک، دارویی، دیالیز، فیزیوتراپی) از طریق پیامک
– فراهم کردن امکان پرداخت برخط به پزشکان همکار در طرح نسخه الکترونیک
– فراهم کردن امکان تولید نسخه الکترونیک در مطب‌های مامایی
– اجرای مکانیزه بازرسی از عملکرد ریالی مراکز طرف قرارداد
– نظارت مکانیزه توسط ناظرین بیمارستانی
– امکان سنجی تمرکز خدمات تخصصی منتخب در مراکز درمانی ملکی تامین اجتماعی استان تهران
– تدوین دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های تشخیصی و درمانی
– توسعه سیستم اتوماسیون کمیسیون‌های پزشکی
– راه‌اندازی سامانه خدمات غیر حضوری در حوزه کمیسیون‌ها و شورا‌های پزشکی
– فراهم کردن زیرساخت لازم برای خرید راهبردی خدمات درمانی

انتهای پیام/

منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

مایل به ثبت نظر خود میباشید?
نظر خود را در زیر ثبت نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *